Alles valt of staat met het juiste kader. Dat geldt zeker in de wereld van de inlijstingen. Hilde Baar is al 22 jaar vertrouwd met de stiel. “Elk werk is anders en dat is net de uitdaging” zegt ze.
Sinds 1 jaar heb je een eigen atelier maar je doet deze job al heel lang. Ho ben je hiermee gestart?
“Ik heb de stiel 22 jaar geleden geleerd in de kunstgalerie van mijn ouders. Daarnaast volgde ik ook inlijstcursussen en specialisaties. Ervaring en praktijk is belangrijk in dit vak omdat elk werk weer anders is. Dat maakt de job uitdagend.”
Wanneer is een inkadering voor jou geslaagd?
“Het werk staat voorop en een kader mag daarom niet de bovenhand krijgen.Het moet iets toevoegen en harmonieus aansluiten bij de smaak en het interieur van de klant. Voor waardevolle kunstwerken en documenten gebruik ik altijd de beste zuurvrije materialen en het juiste glas zodat ze beschermd blijventegen lucht en licht.”
Je hebt al werk van veel bekende kunstenaars onder handen mogen nemen: welke zijn je zoal bijgebleven?
“Dat gaat van een Emile Van Doren, over een Koen Vanmechelen tot een originele ets van Van Gogh en zelfs een werk van de wereldberoemde streetartist Banksy. Maar hier passeren ook veel stukken met een emotionele waarde. Zo bracht de vader van Thibaut Courtois een gesigneerd shirt van zijn zoon om in te kaderen voor z’n grootmoeder. En een oudere meneer kwam langs met de eerste schilderijtjes die zijn moeder ooit maakte.”
Een nieuwe trend zijn de 3D inkaderingen. Hoe ga je hier te werk?
“Bij een 3D inlijsting wordt het object niet tussen rug en glas geperst. Ik maak constructies zodat het voorwerp lijkt te zweven. Mensen kunnen zo een bijzondere herinnering bewaren, zoals een speelgoedautootje of de eerste schoentjes van een baby. Ik heb onlangs ook een streekproduct ontwikkeld in 3D, ‘Het zwarte goud’. Dat is een klompje steenkool dooraderd met bladgoud. Weldra kan je het kopen in het C-mine bezoekersonthaal. Zo heb je altijd een stukje Genk in huis.”