Tribute to life - expo Walda Verbaenen
In de tentoonstelling ‘Tribute to life’, een expo in de Genkse stadsbibliotheek op het snijpunt van taal en grafische vormgeving, toont Walda Verbaenen drie projecten die telkens een verschillend aspect van taal in de breedste zin van het woord verbeelden: visueel, tactiel en emotioneel. Tribute to life prikkelt de zintuigen, en brengt ze soms zelfs in de war – zien, horen en voelen vloeien naadloos maar tegelijk betekenisvol in elkaar over.
De expo: een drieluik
PHONOBET is het meest talige luik van de expo. Nadat enkele jaren geleden haar fonetische lettertype Phonotype al in deze bib te zien was, biedt Phonobet nu een ontmoeting tussen klank(kleur) en letter. Het resultaat is een esthetisch verbluffend letterbeeld, een visuele vertaling van de stand van de mond bij het uitspreken van klanken. Artistiek, maar ook perfect toepasbaar voor wie de verraderlijke kloof tussen de Nederlandse spelling en de uitspraak zonder kleerscheuren wil overbruggen. Phonobet is overigens ook omgezet in andere Westerse talen. In de expo worden ook enkele woordbeelden in andere talen getoond.
BRAILLE MEETS EMOTICONS nodigt zienden en slechtzienden uit om elkaars wereld te ontdekken. Ook in dit luik van de expo maakt Walda van een bij uitstek visuele taal – die van de emoticons – een voelbare ervaring. Waar het klassieke brailleschrift 6 bolletjes (voor letters) of 12 bolletjes (voor cijfers) telt, vat zij in rasters van 9 bolletjes de tastbare gevoelens die emoticons trachten op te roepen.
INDIVIDUALITY, INTERACTION & DIVERSITY tot slot is het meest uitgesproken kunstzinnige luik uit haar intrigerende grafische triptiek. Zes kleurrijke beelden op een zwarte achtergrond uit de serie Tribute to life (waar de hele expo haar naam aan ontleent) zijn een krachtige grafische weergave van de eigenheid van elk individu in onze samenleving en de interacties die daardoor ontstaan of net afwezig blijven.
Wie is Walda Verbaenen?
Walda Verbaenen studeerde Toegepaste Grafiek (Brussel, Sint Lukas Instituut), Reading Type and Typography (Hasselt, PXL-MAD School of Arts) en behaalde een postgraduaat Expert Class Type Design (Plantin Instituut voor Typografie, Antwerpen).
Ze is een van de drie onderzoekers/ontwerpers van het Internationale Rosart Project. Naast haar werk als grafisch vormgever is ze werkzaam als typografisch onderzoeker binnen MAD-research/UHasselt en als docent aan PXL-MAD (Hasselt) en de Wijnpers (Leuven).
Een van de belangrijkste doelen in Walda’s werk is de sociale verantwoordelijkheid die een ontwerper kan bieden. Letters zijn de bouwstenen van lezen en onderwijs, en vormen een essentieel onderdeel van communicatie in een bredere maatschappelijke context. Walda gebruikt de ondersteunende functie en kracht die design en typografie (letters) kunnen brengen als een nuttig en betekenisvol hulpmiddel. (Beeld)taal en het gebruik van letters kunnen een brug slaan om mensen dichter bij elkaar te brengen.